torsdag 27 januari 2011

Lite fler nykomlingar under begagnade lampstommar!


Två vackra retrostommar i oranga fodral.



Fantastiska precis som dom är......




Kaxig sexhörning, golvlampa....




 Lampstomme med massa stag. Perfekt lämpad som en traslampa!




Massvis med små koner som passar utmärkt till din egendesignade lampkjol. 





Ett identiskt par med E27-koner. Mycket användbara!




Söta twins-kupoler







 Den underbara renoverade stommen nedan, i vacker pulverlackerad orange yta har vi i TVÅ identiska exemplar! Slå till innan en utav dom försvinner...... 
99 kr st


 

Superhärlig bautakupol




Systrar med olika fästdetaljer, bägge med storlek E27









Riktigt snygg brant kon!
 



XL-kon


Du finner våra begagnade lampstommar på denna länk. Sortimentet ändras kontinuerligt. Fånga din favorit innan någon annan gör det.





Snart kommer bilder ifrån lördagens utställning!

2 kommentarer:

  1. Men hur kär man en lampa som de här på slutet av inlägget?

    SvaraRadera
  2. Hej!!

    För det första, jag ber så mycket om ursäkt för det väldigt sena svaret! Detta är pinsamt, men jag är ganska kass på blogspot, och trodde faktiskt att jag skulle få en notifikation när jag fick en kommentar, så jag har helt enkelt missat detta!

    Sorry!!!!!

    Tack så mycket för din fråga. Jag har precis skrivit ett svar om detta så jag kopierar in det nedan:

    Det är helt klart klurigare med en koniskt formad lampstomme OM man vill använda plast vill säga. Och är det en tapetlampa du ska göra, så måste man nästan använda plast för att få det jämnt och bra. Det går naturligtvis att göra detta. Har man en konformad skärm så kan man göra en mall utav denna stomme.

    Man kan lägga stommen på sidan på ett stort pappersark (eller papp/kartong? Något styvt men som går att klippa i) man markerar med en något på stommen för att veta var man börjar så att sägal. (kanske med en tejpbit) Man börjar sakta rulla konen medan man låter pennan glida på pappret allt eftersom, man låter konen rulla tills man återigen är vid markeringen(tejpen)Då har du ritat ut den översta linjen till mallen. Börja igen och gör även den understa linjen.

    Detta är pilligt. Jag har inte en video på det, men jag kan länka till en amerikansk youtubevideo där en kvinna visar vad jag menar:

    http://www.youtube.com/watch?v=ko_rBN6N7NQ


    Sedan när du har pappmallen, så kan du lägga denna mall på plasten och rita/klippa ur. Man får komma ihåg att man behöver 2 cm extra för den överlappande fogen. Man kan prova sig fram på papper (tejpa ihop några ark??) innan man ger sig på plasten.

    Sedan laminerar man plasten på tapeten/tyget, sedan fungerar det ungefär på samma sätt som i Professional och Easy kit!

    Vill man klä denna kon utan plast, så är det inga problem. Då rekommenderar jag att man lindar stommen med ett bomullsband och sedan syr fast tyget i bandet. Du får en rynkad effekt av det då konen har större diameter nedtill, man kan naturligtvis rynka tyget innan genom att sy med stora stygn och dra ihop tråden till önskad rynkeffekt och sedan sy fast detta i stommen. Eller så rynkar man allt eftersom med ögonmått.

    Sedan kan man dölja stygnen med ett möbelband eller något annat tjusigt.

    Om man vill slippa detta med att linda stommen och sy för hand, så kan man göra en cylinderformad tub med symaskin, man gör en kanal uppe och en kanal nere. Man lägger till några cm på höjden och man låter tubens diameter vara lika stor (med lite marginal) som stommens nedre diameter. Trä tuben över stommen och dra ihop cylinder med hjälp av kanalband (resår eller vad som helst) Men denna teknik slipper du gömma några sömmar.


    Hoppas svaret hjälpte dig, annars skriv igen, så svarar jag, (snabbare denna gång;)

    Ha en härlig julig luciavecka! Och återigen - flåt för sent svar!

    SvaraRadera