torsdag 23 juni 2011

Colorama Kungälv byter monterlampor


Nya skärmar beställda åt Colorama i Kungälv.

Colorama Kungälv är definitivt värt ett eller flera besök för deras fina tapeter och montrar som ger mycket inspiration!


Här kommer lite bilder, både nytt och gammalt i skärmväg.


Tapet är inte längre bara för väggen!








Här visar Colorama att man utöver lampor även kan tapetsera tavlor och möbler. Se stolen!









Sandbergsmonter!






Både den ursnygga tapeten och tyget är ifrån Sandberg.















Tapetlampa - Easy Deluxe, svartlackad bandstomme. Hittas under "nya lampstommar" i butiken.












"Design by Enehed" silvergrå thaisiden.




Tapetlampa Easy Kit




I bakgrunden en helt fantastisk romantisk tapet...som jag måste kolla upp märket på ;)



Cole & Son-tapeter






Titta på instruktionerna i webbutiken på vilket kit som passar dig bäst!

4 kommentarer:

  1. Hej! Sitter och söker på hur man klär om lampskärmar och hamnade här. Du verkar ha stenkoll! Det ovan ser superfint ut men dessvärre är min lampstomme ej cylinderformad utan lite lite konformad. Går denna teknik att använda trots det, och om, hur??

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Hej Elsa!!

    För det första, jag ber så hemskt mycket om ursäkt för det väldigt sena svaret! Detta är beklämmande pinsamt, men jag är/var ganska kass på blogspot, och trodde i min enfald att jag skulle få någon typ av "notis" när jag fick ett inlägg, så jag har helt enkelt missat detta, och såg detta inlägg först idag!

    FÖRLÅT!!!!!! *Shame on me*


    Tack för ditt fina inlägg, Till din fråga!

    Det är helt klart klurigare med en koniskt formad lampstomme OM man vill använda plast vill säga. Och är det en tapetlampa du ska göra, så måste man nästan använda plast för att få det jämnt och bra. Det går naturligtvis att göra detta. Har man en konformad skärm så kan man göra en mall utav denna stomme.

    Man kan lägga stommen på sidan på ett stort pappersark (eller papp/kartong? Något styvt men som går att klippa i) man markerar med en något på stommen för att veta var man börjar så att sägal. (kanske med en tejpbit) Man börjar sakta rulla konen medan man låter pennan glida på pappret allt eftersom, man låter konen rulla tills man återigen är vid markeringen(tejpen)Då har du ritat ut den översta linjen till mallen. Börja igen och gör även den understa linjen.

    Detta är pilligt. Jag har inte en video på det, men jag kan länka till en amerikansk youtubevideo där en kvinna visar vad jag menar:

    http://www.youtube.com/watch?v=ko_rBN6N7NQ


    Sedan när du har pappmallen, så kan du lägga denna mall på plasten och rita/klippa ur. Man får komma ihåg att man behöver 2 cm extra för den överlappande fogen. Man kan prova sig fram på papper (tejpa ihop några ark??) innan man ger sig på plasten.

    Sedan laminerar man plasten på tapeten/tyget, sedan fungerar det ungefär på samma sätt som i Professional och Easy kit! Fler frågor - skriv!! Jag lovar att svara snabbare denna gång ;)

    Kram!

    SvaraRadera
  3. jag har en fyrkantig skärm och tänkte använda nonwowen tapet. måste jag ha plasten då?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!!

      Tack för din fråga!

      Plasten behövs för att skärmen ska bli styv. Så vill du inte limma tapeten rakt på den gamla skärmen så behöver du ny självhäftande plast :)

      Använd den gamla som mall.

      Radera